91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Piątek, 16.11.2018 r.
Imieniny: Maria, Edmund, Marek

Koncert finałowy VIII Międzynarodowego Festiwalu Organowego Tuchola 2018 - 9 września.

NIEDZIELA 09 WRZEŚNIA GODZ. 19.00

WSTĘP WOLNY

Honorowy Patronat nad Festiwalem objął Burmistrz Tucholi – Tadeusz Kowalski 

Wykonawcy:

Małogorzata Rocławska – sopran

Jacek Szymański – tenor

Błażej Musiałczyk – organy

Orkiestra Kameralna Progress pod dyr. Szymona Morusa

 Galeria zdjęć

Koncert kończący tegoroczny festiwal poświęcony został 100-leciu odzyskania niepodległości.

Program koncertu zawierał będzie utwory kompozytorów polskich, a podzielony został na dwie części:

v  Część wokalno – organowa, w której usłyszymy kompozycje Ludomira Różyckiego, Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina oraz improwizacje organowe;

v  Część druga to najwspanialsza polska muzyka filmowa w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Progress pod dyr. Szymona Morusa. 

 

Organizatorami są: Parafia pw. Bożego Ciała w Tucholi oraz Fundacja Centrum Rozwoju Sztuki

 

Koncert współfinansowany ze środków Gminy Tuchola oraz ze środków Województwa Kujawsko – Pomorskiego

 Błażej Musiałczyk pochodzi z Sieradza. Na stałe związany z Wejherowem  i  Gdańskiem, gdzie od 2006 roku pełni funkcję organisty Archikatedry Oliwskiej jak również prezentera znajdujących się tam, słynnych na całym świecie organów. Jest wykonawcą ponad pięciuset koncertów.

Od 2010 roku pełni funkcję dyrygenta chóru Gdańskiego Seminarium Duchownego. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu.

Błażej Musiałczyk jest dyrektorem Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi, pomysłodawcą oraz dyrektorem  Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego – Sieradzka Jesień Organowa oraz prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki.

Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem - Pawłem Huliszem ,zespołem  Tubicinatores Gedanenses oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską z którymi  koncertuje na wielu festiwalach  w Polsce i Europie.
Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjanskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku, kontynuującego tradycję słynnej szkoły organistowskiej w Przemyślu. 

Absolwent Gdańskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego . Laureat  III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi w roku 2005. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów  takich jak Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, Jose Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen( improwizacja organowa). W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty "Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku-Oliwie" która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. Posiada na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji.
Koncertuje jako solista i kameralista. 

 

Jacek Szymański – tenor

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. 
Uczestnik kursów i seminariów w Bachakademie (Stuttgart), stypendysta klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze.
W latach 1987-1988 śpiewał w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie;   w roku 1989 r. miał swój oficjalny debiut estradowy jako solista w Requiem W. A. Mozarta (Bielsko - Biała); w 1992 r. oficjalny debiut sceniczny wykonując partię Kamila w operetce Wesoła Wdówka              F. Lehara (Opera Bałtycka w Gdańsku). W 1992 r. rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Opera i Operetką w Szczecinie, w roku 1996 r. współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy oraz Teatrem Otwartym w Gdańsku, a w 2001 r. - współpraca z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Operą Wrocławską. Wieloletni solista Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
W dorobku artystycznym posiada około 30 pozycji oratoryjno – kantatowych od baroku do współczesności.;  40 partii operowych kompozytorów klasycznych, romantycznych, werystycznych              i współczesnych;  formy kameralne, cykle pieśni m.in.: L. van Beethoven: An die ferne Geliebte,                  Fr. Schubert: Schwanengesang,  R. Schumann: Dichterliebe ,M. K. Ogiński Romanse wokalne, D.Szostakowicz  Z żydowskiej poezji ludowej, J.Brahms Pieśni cygańskie oraz formy operetkowe.
Brał udział w licznych tournee zagranicznych z polskimi filharmoniami i operami, m.in.: Austria, Belgia, Dania, Holandia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Kanada. 
Od 1994 roku twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowi - Łomża” w ramach, którego zajmuje się reżyserią i inscenizacją spektakli operowych oraz projektowaniem scenografii  i kostiumów. Dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie.
W roku 2002, ogłoszonym „Rokiem Moniuszkowskim”, brał udział w archiwalnym nagraniu opery Hrabina Stanisława Moniuszki dla Polskiego Radia i Telewizji (reżyseria i inscenizacja opery:              Maria Fołtyn). 

Jacek Szymański  współpracował z takimi dyrygentami jak m.in. Krzysztof Missona,                           Jerzy Maksymiuk,  Jerzy Swoboda,   Andre Bernard, Maciej Figas, Ernest Hoetz,  Jan Łukaszewski,                              Enoch zu Gutenberg,  Martin Heubach,  Jerzy Salwarowski,  Bogdan Olędzki,  Roman Kofman,              Andrzej Knap,  Jacek Boniecki, Kerstin Nerbe,  Mieczysław Nowakowski, Klaus Eisenmann,                                     Tomasz Bugaj,  Janusz Przybylski,  Zygmunt Rychert,  Maciej Niesiołowski,                                            Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jose Maria Florencio, Wojciech Michniewski,  Tadeusz Wojciechowski, Jan Miłosz Zarzycki.

W roku 2003 otrzymał dyplom Ministra Kultury za „Szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury.   W 2006 roku „Za Całokształt Dokonań dla Kultury oraz Godną Naśladowania Serdeczną Więź z Ziemią Łomżyńską” otrzymał tytuł HONOROWY OBYWATEL POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO nadany przez Radę Powiatu Łomżyńskiego. W roku 2008 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania                       i ochrony dóbr kultury. W roku 2009 z rąk Starosty Łomżyńskiego otrzymał MEDAL „ZA WKŁAD W ROZWÓJ POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO”.                                                                                                                                        W roku 2009 wziął udział w realizacji opery Ariadna na Naxos R. Straussa w międzynarodowej obsadzie, zaprezentowanej na Międzynarodowym Festiwalu w Szeged (Węgry), zarejestrowanym   i wyemitowanym przez francuski muzyczny kanał telewizyjny MEZZO oraz przez TVP Kultura.
Posiada nagrania radiowe, płytowe i telewizyjne.
W roku 2013 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski uhonorował artystę Medalem „ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ”. 
W tym samym roku uzyskał stopień DOKTORA SZTUKI MUZYCZNEJ w dyscyplinie artystycznej WOKALISTYKA (Akademia Muzyczna im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi).
W 2014r zajął II miejsce w rankingu „Profesjonaliści Forbesa 2014 – Zawody Zaufania Publicznego”          w kategorii ARTYSTA w województwie pomorskim.

W 2016 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska  „ZA SZCZEGÓLNE OSIĄGNIĘCIA               W DZIEDZINIE KULTURY"

W 2017 r. odebrał  Nagrodę Prezydenta Miasta Łomży „„ZA SZCZEGÓLNE OSIĄGNIĘCIA               W DZIEDZINIE KULTURY”.

 

 

Małgorzata Rocławska - sopran  

Edukację muzyczną rozpoczęła w rodzinnym Wejherowie, w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fr. Chopina. Studentka I roku studiów II stopnia Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. zw. dr hab. Ryszarda Minkiewicza Gdańsku. W roku 2016 rozpoczęła studia wokalne o specjalności Master Konzertgesang w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie śpiewu solowego Carmen Mammoser. Umiejętności doskonali na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów m.in. Helenę Łazarską, Robavsa Matjaža, Ewę Iżykowską – Lipińską, Margreet Honig, Marcel’a Bonee, Olgę Pasiecznik, Agnieszkę – Franków Żelazny.

Artystce bliska jest twórczość zarówno operowa jak i oratoryjno – kantatowa. Pomimo młodego wieku ma na swoim koncie wiele przedsięwzięć artystycznych, w których z powodzeniem wykonywała partie sopranowe w takich dziełach, jak: Msza Koronacyjna W.A. Mozarta, Oratoria: Mesjasz oraz Belshazzar G.F. Haendla, kantaty: Wer da gläubet und getauft wird BWV 37, Gott fähret auf mit Jauchzen BWV 43, Lobet Gott in seinen Reichen BWV 11 J. S. Bacha; Petite messe solenelle G. Rossiniego, Magnificat R. Ruttera czy też Missa de Beata Maria Virgine, młodego gdańskiego         kompozytora–SzymonaSutora.

Małgorzata Rocławska jest półfinalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde ( Niemcy ) oraz laureatką I wyróżnienia oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu Ludomira Różyckiego na XV Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach. W roku 2016 otrzymała III nagrodę na VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym Impressio Art w Sopocie.

Współpracowała m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis, Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie oraz chórem mieszanym Cantores Veiherovienses. Współpracuje obecnie z International Choral Academy Lübeck. Efektem współpracy są międzynarodowe projekty wokalno – instrumentalne oraz nagrana płyta z utworami J. Brahmsa (Zigeunerlieder, Quartette op.92), R. Schumanna (Zigeunerleben, Spanischen Liederspiel) i A. Dvoraka (Mährische Lieder).

Małgorzata Rocławska współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, m.in.: Rolfem Beckiem, Przemysławem Stanisławskim, Markiem Rocławskim, Tadeuszem Kozłowskim oraz Kai Bumannem. Koncertuje obecnie z organistą Bazyliki archikatedralnej w Gdańsku – Oliwie,  Błażejem        Musiałczykiem.

W dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne, a także płytowe. W 2015 r. wzięła udział w nagraniu płyty promującej twórczość gdańskich kompozytorów. Artystka wykonała Stabat Mater na sopran i orkiestrę smyczkową A. Dziadka. W czasie studiów wykonywała wiele utworów z gatunku muzyki dawnej (m.in. renesansowe madrygały; Bernardino Borlasca – koncert muzyki dawnego Gdańska, promocja serii wydawniczej Theasurus Musicae Gedanensis) oraz współczesnej m.in.: Mur T. Dixy oraz Pneuma K. Olczaka. Ten ostatni utwór został wykonany podczas koncertu inaugurującego cykl „Nowa muzyka w starym ratuszu” poświęconemu współczesnej polskiej muzyce elektroakustycznej.   

Małgorzata Rocławska współpracuje z zespołem wokalnym Art’n’Voices, z którym odnosi sukcesy na wielu międzynarodowych konkursach, z których warto wspomnieć II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Mundus Cantat w Sopocie, I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi, Grand Prix I Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej w Gdańsku, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kolęd i Pastorałek w Będzinie, Grand Prix I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Wielkanocnej w Sopocie, Grand Prix X Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie. Wraz z zespołem nagrała autorską płytę Droga Krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej ( muzyka Anna Rocławska, słowa x. Przemysław A. Lewiński ) oraz płytę z twórczością Otto Mieczysława Żukowskiego Opera omnia religiosa 1 (2013r.)

 
 

SZYMON MORUS

 

Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Założyciel oraz dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Tytuł magistra sztuki uzyskał w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka oraz dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Wojciecha Rajskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Polską Filharmonią Kameralną, Filharmonią Bałtycką czy Filharmonią Koszalińską. W sezonie 2014/2015 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą „Czarnej Maski” Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło trójmiejskiej publiczności (Opera Bałtycka) oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonach 2015/2016 i 2016/2017 dyrygent Opery Bałtyckiej w Gdańsku gdzie w listopadzie 2017 sprawował kierownictwo muzyczne nad światową premierą opery „Sąd Ostateczny” Krzysztofa Knittla, a w grudniu tego samego roku przygotował premierę baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów”.

W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Stale propaguje muzykę współczesną, dokonując szeregu prawykonań utworów polskich kompozytorów. Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane. Od października 2013 r. związany jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej.

Orkiestra Kameralna Progress to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kuturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego.

Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”.

Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.

Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha - Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku - Miroslava Yordanova.

Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego.

W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego wysoko oceniona przez krytykę muzyczną.

We wrześniu 2017 Orkiestra wzięła udział w nagraniach autorskiego albumu z muzyką Leszka Kułakowskiego.

Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.